De Zweefvliegclub Ameland

De Zweefvliegclub Ameland is in 2008 opgericht en vliegt in de zomermaanden enkele weken op het waddeneiland Ameland en in de overige maanden ieder weekend op het Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet bij Arnhem. De club heeft eigen materieel waarvan de leden zonder extra kosten gebruik kunnen maken. Alle leden van leerling tot instructeur betalen dezelfde All-In contributie van 600 euro per jaar en zorgen gezamelijk dat er gevlogen kan worden en dat in de wintermaanden het onderhoud plaats vindt. 

In 2019 telt de vereniging 20 vliegende leden en drie zweefvliegtuigen. De club heeft drie volledig bevoegde instructeurs en wordt in 2019 een Declared Training Organisation, DTO. Dit betekend dat wij door de overheid als erkend opleidingsinstituut ook na april 2020 zweefvliegopleidingen mogen verzorgen.
De club is voor 2019 nog op zoek naar een derde vliegtuig om de leden nog meer vliegplezier aan te bieden. Vanwege de dagelijkse openstelling van Terlet kan gedurende het vliegseizoen door de leden veel gevlogen worden. Dus niet alleen in het weekend maar op doordeweekse dagen is er een vliegbedrijf. De zandgronden van de Veluwe dragen zorg voor goede thermische omstandigheden, waardoor we lange vluchten kunnen maken. Als de vliegtuigen aan het eind van de dag weer opgeborgen zijn, is het goed vertoeven in het restaurant De Thermiekbel. Onder het genot van een drankje, of een hapje worden jouw vluchten van die dag samen met de instructeur en de andere leden besproken.

De Zweefvliegclub Ameland is een kleine maar gezellige vereniging waar jong en oud samen de hobby van het zweefvliegen bedrijven. Je bent van harte uitgenodigd om eens kennis te komen maken.

Onze voorzitter en secretaris heten je van harte welkom
Onze voorzitter en secretaris heten je van harte welkom

Hoe ziet een vliegdag eruit

Om 9.00 uur wordt er verzameld bij het restaurant De Thermiekbel op Terlet. Daar geeft de dienstdoende instructeur een briefing over de weersverwachting en met welke vliegtuigen we gaan vliegen. Daarna gaan we de vliegtuigen vanuit de hangaar naar de startplaats brengen. De startplaats is altijd een plek op het vliegveld, waarbij we tegen de wind in kunnen starten. Het starten gebeurd met een lier. Op de startplaats wordt ook de volgorde bepaald waarin iedere vlieger kan gaan vliegen. Omdat we met meerdere vliegers zijn en 2 vliegtuigen moet iedereen om de beurt vliegen. Om ook iedereen voldoende thermische vluchten te laten maken, is er een maximale vliegtijd van bijvoorbeeld 1 uur per vlucht. Op een vliegdag vlieg je tussen de 3 en de 5 keer, waarbij je meestal 2 thermische vluchten maakt.
Als iedereen voldoende gevlogen heeft wordt het vliegen om ca. 18.00 uur beeindigd en worden de vliegtuigen uit elkaar gehaald, of teruggebracht naar de hangaar. Daarna worden de boeken ingevuld en in De Thermiekbel nagepraat.

Wilt u contact met ons opnemen?