ONZE GESCHIEDENIS

2008
In april 2008 wordt de vereniging opgericht door Peter, Joyce en Pierre. In de zomermaanden wordt 6 weken lang op Ameland met cursisten gevlogen met gehuurd materiaal, waaronder een Schleicher K-13 PH-411 van de zweefvliegclub Gilze Illustrious en een Rhonlerche PH-355. Instructeurs zijn Jan, Remko en Peter. De lier wordt gehuurd van de Delftse Studenten Aeroclub. Ondanks de wateroverlast door de vele regenbuien worden er dat jaar 542 starts gemaakt.

Schleicher ASK-13
Schleicher ASK-13

2009
De gemeente Ameland heeft via een subsidie aan de zweefvliegclub een TOST lier beschikbaar gesteld. Peter heeft een Schleicher K-7 PH-821 en een Slingsby Skylark IIb PH-226 aangeschaft en samen met de Rhonlerche worden er in 6 weken 840 starts gemaakt. Instructeurs in dit jaar zijn Kees, Remko en Peter.

TOST lier
TOST lier

2010
De zweefvliegclub koopt haar eerste eigen tweezitter. De Schleicher K-7 PH-958 wordt door de verkopende club zelf overgesleept naar Ameland. Van april t/m oktober kan er nu op Ameland ook in de weekenden gevlogen worden. Tijdens de zomer komt Eddy ons als instructeur versterken. Tot eind 2017 is hij onze Chef Instructeur. Samen met de K-7 PH-821 worden er door het slechte weer en de transportschade (tijdens het verplaatsen van de beide K-7's komen ze met elkaar in botsing) in augustus 2010 met de beide K-7 zweefvliegtuigen maar 483 starts gemaakt. Begin september kan er weer met de PH-958 gevlogen worden. De PH-821 wordt afgeschreven en in 2012 gedoneerd aan de Zweefvliegclub AKKA in Suriname.

Schleicher K-7 PH-958
Schleicher K-7 PH-958

2011
Indit jaar wordt een Schleicher K-8 PH-414 eenpersoons zweefvliegtuig aangekocht. De club groeit naar meer dan 30 leden, waaronder ook leden die op het eiland wonen. Het bestuur bestaat uit 3 eilanders en 2 leden van de vaste wal. Onze Suzuki kabelwagen begeeft het en wordt vervangen door een sterke Daihatsu Rocky. Tevens wordt door een lid een oude bestelbus beschikbaar gesteld, die vooral gebruikt wordt om kisten uit het landingsveld te halen en gasten op en neer te rijden tussen de startplaats en de hangaar. In het najaar komt de Vliegclub Hoogeveen een weekend vliegen met hun ASK-21. We maken dit jaar 625 starts.

Schleicher K-8b
Schleicher K-8b

2012
Er wordt een tweedehands lier gekocht van de Aeroclub Nistelrode. Op 31 augustus 2012 sluit de zweefvliegclub een convenant met IL&T over de Transponder Free Zone boven Ameland. Hiervoor komt voor de ondertekening de Inspecteur-Generaal Mevr. Drs. Jennie Thunnissen naar Ameland. Het hele jaar door wordt er om het weekend met de beide vliegtuigen gevlogen en in de zomer wederom 6 weken. Ook dit jaar komt de Vliegclub Hoogeveen een lang weekend bij ons vliegen. Begin september moeten we helaas stoppen met vliegen vanwege wateroverlast op het vliegveld. Er worden maar 484 starts gemaakt.

De gele lier
De gele lier

2013
Op voorstel van onze voorzitter Pieter Groenendijk wordt de Nationale Vrouwen Vliegdag op Ameland georganiseerd. Zo'n 30 vliegende vrouwen uit heel Nederland komen -zelfs twee met een helikopter- een weekend naar Ameland. De organisatie van dit evenement ligt in handen van Marissa Prins (GLC Illustrious) en Charlotte Fijnaut (Gooise ZC). De opening wordt verricht door de burgemeester van Ameland, Albert de Hoop. In dit jaar vliegen we met 3 vliegtuigen. De Schemp-Hirth Janus B, D-3782 die eigendom is van de voorzitter, mag ook door clubleden gevlogen worden. Eind oktober legt de gemeente een verhard lierpad aan, zodat we bij drassig gras niet meer het veld kapot rijden met onze kabelwagen. Er worden in dit jaar 668 starts gemaakt.

Schempp Hirth Janus B
Schempp Hirth Janus B

2014
Er dienen zich donkere wolken aan boven Ameland. De gemeente heeft het plan opgevat om 10 ha zonnepanelen op het vliegveld neer te zetten. De zweefvliegclub is hier niet op tegen, echter stalen lierkabels en electriciteit gaan helaas niet samen. Snel doet de gemeente bij monde van haar burgemeester en de havenmeester toezeggingen om de zweefvliegclub tevreden te stellen. Van deze mondelinge toezeggingen blijft niets meer over, nadat de gemeenteraad uiteindelijk positief beslist over de plaatsing van de panelen. Begin juli wordt voor het eerst een kunstvliegweekend georganiseerd. De Vliegclub Teuge en de Nijmeegse Aeroclub sturen ieder een ASK-21 om samen met zo'n 25 deelnemers het kunstvliegen te beoefenen. Er worden 485 lierstarts en 52 sleepstarts gemaakt.

ASK-21 Kunstvliegtuigen
ASK-21 Kunstvliegtuigen

2015

Het laatste jaar dat wij vliegen op Ameland zonder zonnenpanelen. In oktober staan er reeds hekken om het toekomstig park en constateren we dat bij een noordelijke wind, de kabels regelmatig over het hek waaien. Gelukkig staan er nog geen panelen, want anders was de schade niet te overzien geweest. Ook dit jaar is er een kunstvliegweekend en komen de Vliegclub Teuge en de Nijmeegse Aeroclub een weekend vliegen. In het najaar komt de Vliegclub Hoogeveen weer lieren. Vanwege de Kaurit lijm problemen bij de Duitse en Engelse K-7's -waaronder onze PH-958- besluit het bestuur om zo snel mogelijk een van origine Nederlandse K-7 te kopen. Deze zijn in 1960 op voorschrift van de toenmalige Rijksluchtvaartdienst gelijmd met aerodux lijm die naar nu blijkt vele malen sterker is. In oktober 2015 wordt de K-7 PH-272 gekocht en wordt de K-7 PH-958 verkocht naar Hongarije. In dit laatste jaar op Ameland vliegen de leden, 741 starts, waaronder 54 sleepstarts

Lierkabel over het hek
Lierkabel over het hek

2016

Vanwege de zonnepanelen besluit het bestuur om niet langer op Ameland te vliegen, totdat de gemeente haar toezeggingen nakomt. Aangezien de gesprekken geen resultaat opleveren wordt in de zomer besloten om een rechtszaak aan te spannen tegen de gemeente. Als alternatief voor Ameland kunnen we op het Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet bij Arnhem terecht. Terlet heeft als voordeel dat er thermisch gevlogen kan worden, wat op Ameland minder mogelijk is. Dus de gemiddelde vluchtduur gaat met sprongen omhoog. In 2016 wordt er een vliegtuig gekocht -Morelli M200- en een vliegtuig gehuurd -Grob Club Astir II- en de Ka-7 en Ka-8 verkocht. Door de verhuizing naar Terlet verlaten een aantal leden onze club. In 2016 worden nog maar 269 starts gemaakt, maar wel meer vlieguren dan op Ameland.

Carman Morelli M-200
Carman Morelli M-200

2017

Het ledental blijft door de aanwas van enkele nieuwe leden stabiel. Er wordt een voorjaarskamp georganiseerd, waar 3 cursisten aan deel nemen. De ZCA heeft voor het eerst in haar bestaan een luchtvaart ongeval. Tijdens de lierstart waait op 40 meter hoogte de kap open van de Morelli M200. De instructeur die de besturing overneemt besluit op het lierpad te landen, maar komt daarbij in twee kuilen terecht. De inzittende hebben gelukkig niets opgelopen, maar het vliegtuig is zwaar beschadigd. Er worden dit jaar meer starts gemaakt omdat de meeste nieuwe leden nog moeten leren vliegen en dus veel lesvluchten maken. In 2017 vliegen we 413 keer.

Grob Club Astir II
Grob Club Astir II

2018

Vanwege de fluctuaties aan inkomsten wordt het principe van een lage contributie en hoge startgelden, vervangen door een All-In contributie. Dit geeft voor de club meer financiele zekerheid op de lange termijn en is in lijn met de andere clubs in Nederland die deze contributiestructuur ook toepassen. Iedereen betaald nu hetzelfde bedrag en kan onbeperkt en zonder bijbetaling vliegen. Deze regeling gaat wel ten koste van het ledental. De Gemeente Ameland wil toch graag dat de zweefvliegclub op Ameland terugkomt en start op 6 augustus gesprekken met de ZCA om uit de impasse te komen. Door de warme zomer hebben we 303 keer gevlogen, met een gemiddelde vluchtduur van 21 minuten.

Ballum op Ameland
Ballum op Ameland

2019

Het jaar wordt goed begonnen met 7 nieuwe vliegende leden. Op 27 januari start het winteronderhoud in de werkplaats op Teuge. De vliegtuigen krijgen daar hun onderhoud en door de technici zorgvuldig nagekeken en worden aan slijtage onderhevige delen vervangen. Vanaf 27 april heeft de club de beschikking over een gehuurde Grob Twin Astir Trainer, die gelijk tijdens het voorjaarskamp wordt ingezet. Dit kunststof zweefvliegtuig wordt ingezet voor overlandvluchten, kennismakingsvluchten en vluchten om toekomstige Club Astir vliegers te laten wennen aan kunststof vliegtuigen. Van 20 t/m 28 juli wordt er een zomerkamp op Terlet georganiseerd.